onsdag 12 december 2012

12. FRÅN MITT HJÄRTA TILL DITT.


Go onsdag bästa läsare!

I dag vill jag berätta en historia för dig som handlar om hjärta.
Den är alldeles sann och kommer från min barndom.




Jag måste ha varit 4 – 5 år och det var precis innan jul.
Jag och min åtta år äldre syster stod vid ett skyltfönster till
en leksaksaffär på Odengatan i Stockholm.
Förväntningarna och spänningen inför julen var stor hos mig.
Som den är hos alla barn.
Fönstret var fullt av leksaker och jag kunde inte titta mig mätt.
En mindre bemedlad man kommer fram till oss. En man som
vi i dagligt tal kallar ”fyllo”.
Han frågar mig vad jag önskar mig mest av allt i fönstret?
Där fanns en häst i plast som jag tyckte var så fin och jag
pekade blygt på den.
Mannen går in i butiken och efter en liten stund kommer han
ut igen.
I handen håller han ett paket som han ger till mig och säger
-God jul!
Sen går han bara iväg och jag såg aldrig honom mer.






Nej, jag såg aldrig mer honom men han gjorde ett stort
avtryck på mig, med sitt hjärta.

Många, många gånger genom livet, har jag undrat varför
han gjorde, det han gjorde.
Jag har inget svar. Kanske var det så att han inte hade någon
att ge, en julklapp till. Kanske hade han en dotter i min ålder
han inte fick träffa. Men en sak vet jag i alla fall, det var något
han gjorde för att han ville det i sitt hjärta.
Jag kan bara titta ut i universum och skicka ett TACK! du fina
människa som gjorde det du gjorde den där kalla vinterdagen
precis innan jul, för många år sedan.

Och som du säkert förstår, låg plasthästen i paketet.



Nu ber jag dig av hela mitt hjärta att ge ett bidrag till någon
hjälporganisation, den här julen.
Kanske det leder till att någon som verkligen behöver det,
får en kopp kaffe, en skinkmacka och en filt att sova under.
En familj kanske får en kasse mat dom inte haft råd till.
Ett barn kanske får ett paket som det kanske inte annars
hade fått. Ja, du kan ju själv fylla i......


Från mitt hjärta till ditt!


Bilder: 1. Tumblr. 2. Pinterest/Huguenise Paes. 3. Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar