tisdag 20 november 2012

NÄR SLUTADE VI LITA PÅ VARANDRA?

Nu har det hänt två gånger och vad är det man brukar säga?

En gång är ingen gång, två gånger är en vana.

Låt mig berätta.

För en tid sedan kom det in en man i min butik och skulle ha en present till sin dotter,
som den dagen fyllde trettio år.
Han hade precis lastat av varor till mataffären i kvarteret och det passade väl honom
utmärkt att smita in till mig för att hitta en present.
Han valde en fin ljuslykta och jag slog in den i ett fint paket.
Så var det dags för betalning och mannens kontokort medgav inget köp, det fanns alltså
inte tillräckligt med pengar på kontot.
Jag sa då till honom -Ta med dig lyktan, ha en fin födelsedag med din dotter och kom in och
betala den nästa gång du är i närheten.
Ett par dagar senare står han tårögd i butiken igen och berättar att det hade berört honom så otroligt mycket att någon litade så mycket på honom, Att han hade fått det förtroendet. För honom var det
stort.

Så hände det nyligen igen.......

En äldre dam som har handlat hos mig vid ett par tillfällen kom in för att titta på en kudde
till sin fåtölj.
Vi diskuterade en stund, vad som kunde vara snyggast. Till slut valde vi tillsammans en som vi trodde skulle kunna bli fin.
-Låna hem den och titta sa jag, antingen kommer du tillbaka med den eller så kommer du och betalar den.
Dagen efter direkt när jag öppnade, kom damen tillbaka med en inslagen cyklamen i
famnen, som hon räckte över till mig.
Hon ville ge mig en blomma som tack för att jag visat henne, som hon tyckte, ett mycket stort förtroende vilket hon kände sig så tacksam över.

Jag blev både glad, förvånad och faktiskt lite ledsen.
Har vår värld blivit så misstänksam att vi inte längre litar på någon.
Så att när man blir bemött med förtroende, blir man starkt berörd och otroligt tacksam.
När hände det?


Min fina cyklamen som jag fick som tack.

Gå nu ut och lita på någon, det tänker jag fortsätta göra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar