onsdag 7 november 2012

FARS DAG UR ANNAN VINKEL.







Fars dag på söndag . Klart alla pappor ska firas. Det trumpetas ut överallt. 
Googlar man på fars dag är de tre första artiklarna om presentköp och tårtbeställningar. Världens bästa pappa kan vinna en weekend via radion. 
Handeln säljer massor av farsdagspresenter och klappar i händerna för det.
Allt frid och fröjd eller?????





Fars dag kommer från USA på 1910-talet och vi började fira det i Sverige 1931.
Mors dag började vi fira i Sverige redan 1919, även den kommer från USA.

Funderar i mitt stilla sinne om samhället inte har förändrats så mycket att vi kanske borde titta över mors och fars dag. Vi lever ju väldigt ofta, inte i den traditionella kärnfamiljen på samma sätt som förr.

Det finns massor av barn som inte har tillgång till både mamma och pappa och även barn har inte tillgång till någon av dessa.
Jag undrar hur dom känner sig vid de här tillfällena?  Jag kan bara ana.
Snacka om utanförskap.

Vore det inte bättre att vi gjorde om det till kvinnans (ja, jag vet att vi har internationella kvinnodagen men det är en annan sak) och mannens dag?  Då skulle varenda unge kunna hitta någon att fira.  Både mammor och pappor, förälderns nya sambo, en granne, en vuxen kompis……
Ja vem som helst som dom tycker om.



Ja, så här har tankarna farit i mitt huvud idag och jag vet inte om jag har rätt. 
Undrar vad Astrid Lindgren hade tyckt?
Vad tycker du? Kul om du skriver en kommentar. 

Maud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar